کوچینگ فردی چیست؟

کوچینگ فردی چیست؟

در ابتدای مسیر انتخاب مربی و راهنمای مناسب برای رسیدن به اهداف موفقیت آمیز، لازم است که ابتدا بدانیم که کوچینگ فردی چیست و چرا همه ما نیاز به یک کوچ شخصی داریم؟

در این مقاله سعی نموده ایم تا به طور مقدماتی شما را با مفهوم کوچ و کوچینگ و نقش آن در مسیر موفقیت و پیشرفت شخصی آشناتر کنیم تا بتوانید با دید بازتری، لایف کوچ یا کوچ شخصی مناسبتان را انتخاب نمایید.

چرا به کوچینگ نیاز داریم؟

مهارت ها و استعدادهای هیچ دو فردی مشابه هم نیست و به عوامل مختلفی از جمله عوامل ارثی و محیطی وابسته است و این تفاوت می تواند عامل موفقیت افراد در حوزه های مختلف گردد. چرا که هر فردی دامنه استعداد و توانایی های بالقوه خود را دارد که منحصر به فرد است و استفاده درست و کارآمد از آن توانایی ها می تواند مسیر خارق العاده و ویژه ای را برایش رقم بزند.

اغلب افراد، شناخت درستی از توانایی ها و استعدادهای بالقوه شان ندارند و این موجب می شود که گاهاً دست به انتخاب های اشتباهی در مسیر زندگی شان بزنند که آن ها را از مسیر موفقیت و پیشرفت دور می کند. در حالی که کسب آگاهی و شناخت کافی این استعدادها و همچنین آشنا شدن با روند درست بالفعل کردن و شکوفا نمودن آن ها می تواند به گام نهادن در شاهراه رشد و موفقیت بیانجامد.

کوچ شخصی کیست؟

آنچه مسلم است به ندرت خود افراد قادر به کشف و شناسایی درست خودشان هستند و در این مسیر، نیاز به یک راهنما و مربی دارند که بتواند علاوه بر شناسایی این استعدادها و توانایی های ویژه در آن ها، پیشنهادات و راهکارهای مناسبی نیز برای رسیدن به اهداف تعیین شده، ارائه کند. این مسئله به قدری حیاتی است که مرز بین موفقیت و شکست را تا میزان زیادی به تسلط خود در آورده است.

از همین رو، اهمیت داشتن یک کوچ لایف یا کوچ شخصی مناسب که بتواند با بهره مندی از دانش و تجربه خود، جاده موفقیت فرد را برایش هموار کند، بیش از پیش نمایان می شود. در غالب موارد افراد شناختی از توانایی و استعداد خود ندارند و این موجب می شود که با انتخاب های اشتباه نتوانند در طول زندگی خود موفقیت کسب کنند و دائماً درجا بزنند. این در حالی است که داشتن یک شناخت کافی از استعداد و توانایی و چگونه شکوفایی آن ها سبب می شود تا فرد در مسیر رشد گام بردارد و زندگی شاد و پر از موفقیت داشته باشد.

کوچ شخصی یا لایف کوچ، راهنما و مربی ای است که با کمک دانش و تجربه کوچینگ فردی، این استعدادها را کشف کرده و با خلاقیت و تفکر اصولی به فرد کمک می کند تا بتواند به صورت کارآمدتری در مسیر رشد قدم بردارد و روند پیشرفت خود را به درستی پیش ببرد.

چرا به توسعه فردی نیاز داریم؟

چرا به توسعه فردی نیاز داریم؟

هر فردی مجموعه ای از توانمندی ها و استعدادها را دارد که حال بخشی به صورت ارثی و برخی دیگر در اثر تاثیرات محیط و افرادی که فرد در سال های ابتدایی پس از تولد خود با آن ها در ارتباط بوده است شکل گرفته است. شناخت این توانایی ها برای تمامی افراد به راحتی ممکن نیست و همین امر مانع از پیشرفت فرد و رسیدن به کمال مطلوب می شود. در مسیر توسعه فردی کمک می شود تا با شناخت صحیح و استفاده از عنصر خلاقیت توانایی ها به درستی شناسایی شده و در مسیر رشد و پیشرفت خود قرار گیرند.

رشد و پیشرفت با شناخت صحیح خود و برنامه ریزی اصولی برای رسیدن به اهداف متناسب با استعداد و توانایی سبب خواهد شد که فرد زندگی شادتر و با اعتماد به نفس بالاتر داشته باشد و در مسیری قدم بگذارد که انتهایش رضایت از خود و زندگی باشد. تا به اینجا به احتمال زیاد به اهمیت کوچینگ فردی پی برده باشید در ادامه بررسی های بیشتری در این زمینه انجام می دهیم.

چرا باید کوچ شخصی داشته باشیم؟

داشتن دانش و اطلاعات در زمبنه این که چگونه به استعداد و توانایی خود پی برده تا بر اساس آن ها اهداف را در زندگی تعیین کرد اهمیت فراوانی دارد اما آیا هر فردی می تواند به تنهایی به چنین شناختی برسد و برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی کند؟

بدون شک پاسخ این سوال خیر است.

استفاده از روش آزمون و خطا حاصلی که در پی دارد تنها شکست و هدر دادن زمان خواهد بود این در حالی است که می توان با دریافت راهنمایی و استفاده از دانش و تجربه ی کوچینگ فردی مسیر همواری را در پیش داشت. کوچینگ فردی راهکاری است که بر اساس آن ابتدا توانایی های فردی سنجش می شود و همین مساله مانع از انتخاب مسیر و اهداف غلط توسط افراد می شود و بی تردید چنین راهی موفقیت را در پی خواهد داشت.

مربی کوچینگ فردی چه کاری انجام می دهد؟

مشاوره و بررسی شخصیت و استعداد یابی کارهایی است که یک مربی توسعه فردی انجام داده و با تعیین اهداف مورد نظر فرد به او کمک می کند تا یک برنامه و پلن اصولی برای رسیدن به آن داشته باشد. در این حالت انرژی و خلاقیت فرد هدفمند شده و در نتیجه دستیابی به موفقیت قطعی خواهد بود و کوچینگ فردی در دنیای امروز که زمان در آن بسیار اهمیت دارد موجب می شود که در کوتاه ترین زمان بهترین دستآوردها را داشت زیرا که هر فردی در صورتی که از خلاقیت و استعداد خود اطلاع داشته باشد بهترین انتخاب و هدف گذاری را خواهد داشت.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

روان شناس بالینی | محمد کربلایی حسینی

از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید: