مهارت و فنون مواجهه با دروغ در مذاکره

مواجهه با دروغ

دروغ در مذاکره یکی از مواردی ست که ممکن است در جلساتتان با آن روبرو شوید. با کسب مهارت و فنون لازم برای چگونگی مواجهه با دروغ می توانید شرایط مذاکره را به نفع خودتان بکشانید.

دروغ در مذاکره

یکی از مواردی که ممکن است در طول مذاکره هایتان با آن مواجه شوید، دروغ گفتن طرف مقابلتان است، آن هم در شرایطی که شما متوجه دروغ بودن حرف او هستید. وجه تمایز بین یک تاجر موفق و غیر موفق، نحوه عکس العمل در برابر دروغ در مذاکره است. اولین برخوردی که اغلب اکثر افراد از خود نشان می دهند این است که به روی مخاطب می آورند که جمله ای که بیان کرده دروغ است. اما اگر بدانیم عواقب این کار چیست متوجه خواهیم شد که باید برخورد هوشمندانه تری داشته باشیم.

ما هرگز نباید طرف مقابل مذاکره مان را اصطلاحاً ضایع کنیم و شخصیت فردی اش را زیر سوال ببریم. یکی از مواردی که در مذاکرات باید توجه داشته باشیم حفظ مخاطب و تداوم ارتباط برای معامله های بعدی است.

زمانی که ما دروغ طرف مقابل را به رویش می آوریم، با دو مشکل روبرو خواهیم بود:

  1. خودمان در آینده شرمنده رفتار بی فکرانه مان خواهیم بود و همیشه احساس دِین نسبت به او خواهیم داشت.
  2. از سوی دیگر وقتی به کسی گفته می شود که صحبت هایت دروغ است، او رفتاری مدافعانه از خود پیش خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد که راست بودن حرف هایش را اثبات کند.

اگر مخاطب ما بفهمد که با یک فرد باهوش طرف است که دروغ هایش را می فهمد، حس رقابتی در او به وجود می آید که تلاش می کند تا دروغ های پیچیده تری به شما بگوید که نتوانید بفهمید. در حالی که یک رفتار منطقی و درست می تواند جلوی هر دوی این مشکلات را بگیرد.

فنون مواجهه با دروغ

راه حل پیشنهادی ما این است که به هنگام مواجهه با دروغ در مذاکره، برخوردی هوشمندانه تر داشته باشید.

در این هنگام لازم است که دو گام کلی را مدنظر داشته باشید:

  1. یادتان باشد اطلاع دادن دروغ بودن حرف مخاطب به او، هیچ چیزی را حل نمی کند. پس هیچ لزومی ندارد که این را به او یادآور شوید و بیان کنید.
  2. تصمیماتتان را براساس واقعیات بگیرید، نه اطلاعات و گفته های اشتباه مخاطب. شما قرار است پیروز مذاکره باشید، پس باید از اطلاعات درست برای تصمیمتان استفاده کنید. در این حالت، علاوه بر آن که نمی گذارید دروغ مخاطب، روند مذاکره تان را تحت تاثیر خود قرار دهد، دروغ بودن گفته هایش را به روی او نیاورید.

این رفتار زیرکانه تان موجب خواهد شد علاوه بر آن که حرمت ها شکسته نمی شود، طرف مذاکره تان در صدد برآید که اشتباهش را جبران نموده و به شیوه آبرومندانه تری برخورد نماید. صبور و باهوش باشید و روندی صعودی در تجارتتان در پیش بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با مهارت ها و فنون مذاکره، با دوره های آموزشی موسسه مهارت های ارتباطی رسش همراه باشید.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

روان شناس بالینی | محمد کربلایی حسینی

از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید: